type="text/css" />

Tjuvlyssnat på bussen

Nu är jag lite upprörd! Satt på bussen och tjuvlyssnade på två kvinnors samtal och allt jag vill vara att ställa mej upp och skrika åt dom!

Dom satt och beklaga sig över hur dåligt alla som jobba inom hemvården var. Alla som jobbade inom hemvården stal pengar från de gamla så snart var det bättre att lägga fram ett kuvert med pengarna i och skriva "till hemtjänsten". Alla som jobbade inom hemvården slarvade med typ alla sina arbetsuppgifter. För att inte tala om detta med städningen! Skulle verkligen hemvårds personlen vilja leva i ett "skithål" själva?!?!
Allt detta kändes som gamla myter , så här är det inte i verkligheten!
För det första så har jag aldrig varit med om att någon som jag arbetat med tagit pengar från någon och jag skulle aldrig komma på tanken att själv ta pengar från någon. Däremot fick jag ofta höra att den där 5kr som blev över när jag handlat kunde jag behålla, ofta fick man stå väldigt länge och förklara att jag inte fick ta emot pengar och att ett tack räcker långt. Jag såg alltid till att få kvitto på sakerna jag köpt till någon, även om det vara vara ett frimärke för 5.50kr så bad jag om kvitto med förklaringen att jag handlade åt någon annan. Vi förde ofta diskussion med de gamla och deras anhöriga om att vi ville ha typ ICA-kort istället för att handla med kontanter. Men det gick inte hem så ofta.
Ang detta med att slarva med sina arbetsuppgift hoppas jag att ingen har upplevt att jag har gjort det. Visst har även jag GLÖMT något någon gång men det har inte varit med vilja och jag har alltid bett om ursäkt för det efteråt. Det måste ända vara skillnad att på att slarva och att glömma, eller?
Det finns en bestämmelse som säger att om den gamle bor ensam så ska man bara städa kök, vardagsrum, toa och sovrum. Vi städade alltid i hallen oxå men jag inte hundra på att den igår i bestämmelsen. Även om sen personen bor i 4:a så får vi inte städa mer än så, det man kan göra då är att byta ut rum. "idag vill jag inte ha städat i sovrummet men gärna arbetsrummet" . Tvätta fönster ingår inte i våra arbetsuppgifter. Sen måste man självklart prioritera har det gått dåligt tidigare på dagen och man ligger långt efter schemat då är det helt enkelt så att vi måste hoppa över städningen för att hinna ge någon medicin eller insulin i tid.

Jag slet som ett djur när jag jobba inom hemvården, och jag vet att jag var väldigt uppskattad hos vårdtagarna/de gamla! Jag offrade min rygg för mitt arbete! Jag är 26år och har redan en ut sliten rygg, är det då fel att hoppas på lite uppskattning för att det slit man lagt ner? Även om jag är klar med hemvården nu så slår mitt hjärta alltid för de gamla goa tanter och farbröder jag mött under mina 10år inom detta underskattade arbete.


2010-01-13 @ 14:15:27 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Monica vigren

Hej!



Jag håller med dig helt och hållet. De tanterna visste tydligen inte vad de prata om. Jag har också jobbat inom hemvården och vet hur det brukar vara, vilka regler som gäller och så. Det är inte alltid så lätt att hinna med, men man kan inte göra mer än sitt bästa. Kram monica


2010-01-20 @ 17:35:08
URL: http://frutorpare.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback