type="text/css" />

Nu så...

VARNING: Om du inte tål att höra om blod bör du sluta läs nu!


Skulle ta ut min p-stav idag.Kl 8:30 befann jag mej på SESAM-mottagningen på sjukhuset. Barnmorskan sa att det skulle ta ca 5min att få ut den och att såret skulle var 0.5-1cm. Fick bedövning och hon började, kännde att hon tryckte och ryckte i armen men inte så att det gjorde ont. Tänkte värst va långt 5min kan kännas ibland, tittade på klockan och då hade det gått 10min...efter 15min säger hon att hon ska ta hjälp av en annan barnmorska för staven verkar sitta fast... Sagt och gjort två barnmorskor till kommer in i rummet och den äldre av dom börjar dra i staven medans dom andra trycker i den andra änden...staven är max 5cm lång. Det blöder en hel del och barnmorskan fick byta kläder när allt var klart. Det tog 25min , 3 barnmorskor och ett sår på över 2,5cm för att få ut den. Jag har ett ganska stort ärr på armen där staven satt och det var därför den vuxit fast. Barnmorskan kallade sin jobbarkompis som satt in stav för ``söt idiot´´ ,hon borde satt den högre upp.

Istället för p-stav skulle jag få en sprial men det gick inte att få den på plats, varför vill jag inte gå in på här. Men det ska göras ett nyt försök på onsdag.

När jag var klar åkte jag hem och satt vi datorn. Men ganska snabbt hade jag blött igenom kompresserna. Fick hjälp av min granne att få på nya kompresser och ringde upp och fråga om det skulle blöda såhär mycket. Fick en tid kl 14:30. Kl 11:30 hade jag blött igenom kompresserna igen och min grannes man skulle köra upp mej för då mådde jag riktigt dåligt! Blodet rann länges armen. Men han kunde inte så grannen ringde efter en taxi, jag orkade inte förklara att jag kunde ringa efter min mamma. Hon fick stöta mej ut till taxin, har nog aldrig mått så dåligt! Likblek var jag oxå. 

När vi kom fram till sjuka fick jag bara fram  ``jag ska till SESAM-mottagningen.´´ Jag klara knappt att ta mej ur bilen själv, var så svag. Hade armen inlindad i papper och en gammal handduk och den blev rödare och rödare... Taxichaffören fick leda mej upp till mottagningen. Väl där hann jag barafå  fram p-stav, blöder för mycket och namnet på min barnmorska innan hon i receptionen ropade på mer folk. Fick snabbt komma in på ett rum och där kollade dom såret igen. När hon lyfte på kompressen pulserade blodet ur såret! Hon ringde ner till dagkirurgen eller vad det nu heter. Fick kommer ner på en gång. 

Barnmorska var med hela tiden och höll mej i handen. Jag skulle trycka hennes hand ibland så att dom såg att jag inte förlorade medvetandet. Fick gå före alla i kön och in på ett rum på en gång. Det vissade sig att en blodkärl i armen gått sönder när dom drog ut staven. 2stygn inne i armen blev det och sen limmade dom ihop såret. Fick ligga där i 20min sen kom dom in och kolla på såret en gång till och då blöder det knappt alls. Kände mej mycket bättre redan efter 20min och fick återvända hem.

Åkte hem med samma taxi och chaffören tyckte nog att det var lite konstig att jag kom ut självmant efter bara en och en halv timme ca...

Har ont i armen nu! Men det kanske är ganska så självklart.

Tänk att ett så litet sår kan blöda så mycket, har kommit lite blod nu med men inte alls några mängder.
Jag är trött, hängig och har ont i huvdet.


2009-06-08 @ 18:55:29 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Monika

Det ska inte spela nån roll vad jag jobbar med, det hör inte till saken...tänker inte göra nån stor grej av det här, bara det att jag tycker det är så jävla fegt av folk att inte ta det med mig på en gång istället för att gå via personalen.


2009-06-09 @ 08:52:59
URL: http://arbetandemamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback