type="text/css" />

Rätt eller fel??

Nu har vi varit på ungarna om att plocka upp sina leksaker i två dagar. Allt man hör är vi vill inte så vi började förklara för Anton att vi inte heller vill och att vi inte vill laga mat heller och att han då skulle bli utan mat. Men det hjälpte inte. Vi har lockat med att vi ska gå till skogen när dom var klara men då vill dom inte skogen vilket dom annars älskar. Detta är inget nytt problem här hemma. Det är mer undantag att dom är klara med städningen på kvällen och kan kolla på tv än tvärtom. 

Allt det handlar om är att lägga tillbaka sina leksaker i korgen där dom ska vara. 

Nu fick det vara nog! Jag och Robert  har plockat upp på deras rum nu och inte bara plockat upp , vi har plockat undan alla leksaker nu! Finns ingen leksak kvar, allt är borta! Vi har låst in alla leksaker i klädkammaren.
Nu ligger Anton inne på sitt rum och skriker hysteriskt! Va fan ska man göra????  Vad man än gör så är det aldrig bra. 
Jag förstår att barn vill ha sin leksaker men det måste finnas gränser. 

Några av er kommer säkert hänga mej, men gör det då! Jag har inte sagt att jag plockat bort leksakerna på obestämd tid, jag vill bara markera att det inte går att tjafsa emot och tro att man på sådan sätt kommer undan med att göra ingenting. Plocka ordning på sina rum är allt ungarna har att göra här hemma, resten sköter vi. 

Svar till Mamma:
Det har vi redan testat. Det slutar med att Robert och jag får plocka upp allt eller så blir det inte mer gjort när vi säger att dom får plocka upp resten, att vi ska dela på det. Dom måste kunna lägga ner sina leksaker i lådorna igen och kan man inte det då är jag inte säker på att man ska ha leksaker... Dom kan ju plocka undan efter sig på fritids och på dagis, varför ska inte samma sak råda hemma då? Simon plockade undan efter sig uppe hos er i lördags , men hemma vet han inte ens vart sakerna ska vara. Jag menar inte att dom ska städa hela sina rum , BARA plocka upp sina leksaker rest tar jag hand om. Att dom skulle börjar  plocka upp och vi sedan kom och hjälpte till har vi oxå testat, men dom har inte börjat än.. så vi väntar än.

Svar till Camilla:
Jag vet inte om jag tror på att göra det till en lek, alltså jag skulle ju vinna hela tiden eftersom dom inte ens plockar upp en sak, dom står bara och kollar när jag städar då.
Jag ska plocka fram sakerna imorgon igen, men jag ska rensa bort en hel del. Simon har mycket bebis-saker kvar. Så att dom får mindre saker....lite som Nanny.
Jag ska testa att tävla med dom imorgon.
Nu är det så att dom för tre godis bitar för att plocka upp på sitt rum, men inte ens det lockar ju... 


2009-08-18 @ 11:48:09 Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Anonym

jag tycker att det är fel,när du var lite så hjälpte vi dej men du fick börja. prova det att du och robert hjälper till.du hjälper anton och robert hjälper simon.men dom ska göra de mesta var kvar i deras rum tills det är klart.mamma


2009-08-18 @ 14:21:32

Postat av: Camilla

Ett tips är att jag brukar göra städningen till en lek. T.ex. grabbar brukar vara rätt så tävling intresserade så jag brukar säga att jag är mycket snabbare än dom vilket gör att de snabbt hänger på och vill vara ännu snabbare än mig.

En grej som jag såg på Nanny var att de var ett par som hade tröstköpt en massa leksaker till sina barn för att de hade typ dåligt samvete av att de inte hann med dem. Nog om det Nannyn la undan alla saker i lådan och barnen fick välja 3 leksaker som ur lådorna som de ville leka med under veckan


2009-08-18 @ 15:09:32
URL: http://camillasss.blogg.se/

Postat av: Anonym

Jätte jobbigt det där att lära och uppfostra barnen inte alltid man har tålamodet kvar när dom bara gör tvärtom!Fanny är jätte dryg ljust nu, hon lyssnar ingenting vad vi än ska göra är det katt och råtta lek. ska hon äta springer hon åt andra hållet ska hon klä sig eller borsta tänderna lika så får jaga henne vad som än ska ske suck jobbigt värre:(

Försöker oxå lära henne att plock bort när hon lekt men går inte så bra, hoppas det löser sig för dig :D

Och JA jag är timmis :)


2009-08-19 @ 13:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback